Az 1980-as kultikus horrorfilm nagysága elvitathatatlan. A több, mint két órás játékidő alatt a félelem és reszketés a hálószobámban valós volt, amit nem sötétben játszódó, elfedett jelenetekkel és kapkodó kameramozgással erőszakolt ki a 20. század egyik legnagyobb rendezője belőlem, hanem gondosan, precízen megszerkesztett hosszú képekkel.
A történet teljesen beitta magát már a filmkultúrába. Jack Torrance (Jack Nicholson) elvállal egy téli karbantartói munkát a hatalmas és teljesen üres szállodában, ahova feleségével, Wendy-vel (Shelly Duvall) és kisfiával Danny-vel (Danny Loyd) költözik be. Jack ezalatt igyekszik ideje nagy részét az írásnak szentelni, azaz alkotói munkát végezni egy írógép előtt. Közben szépen lassan megőrül és baltával a kézben elindul lemészárolni a családját. A történet egyszerűsége ne tévessze meg azt, aki még esetleg nem látta ezt az általam intelligens horrorfilmnek címkézett művet, mert a 'vadászat' közben szinte életre kel maga a szálloda is és olyan fikciókat, vagy inkább pszichológia kivetüléseket kapunk egy egy sarkon, amitől elakad az összes lélegzetünk. Mint a fürdőkádban ülő meztelen nő, vagy a halott ikrek kézenfogva. És amíg ezek a dolgok megtölteni igyekeznek a szállodát, csak úgy, mint a képzelt bál, vagy a hatalmas erővel kicsapódó, töménytelen mennyiségű vér a liftnél, addig legalább ugyanilyen arányban kapunk élményt magáról az ürességről. És nem csak azért, mert a gigantikus méretű vendéglátóegység éppen vendégek híján van és teljesen el van zárva a hó miatt a civilizációtól, de épp ennyire üres maga Danny gyermekkora is, vagy Jack tehetsége az íráshoz. A legtöbb, mára ikonikussá vált képnek és jelenetnek borzasztó súlya van. A díszletek rendkívül átgondoltak és precízen olvadnak bele az adott színbe.
A rendező, Stanley Kubrick (Mechanikus Narancs, Lolita, Űrodüsszeia, Tágra Zárt Szemek) mesterműve ez a film, aki mindig is többre tartotta az érzések és a hangulatok kifejtését, mint magát a sci-fi légkör megteremtését. A Ragyogásban a természetfölötti és a pszichológia dolgok közti különbséggel kísérletezett. Irodalmi adaptációiról ismert, amik rendkívül újítónak és eredetinek számítanak mind a mai napig. Rendkívül maximalista volt és jellemző rá a hosszú snittek használata, valamint a tér részletes bemutatása. Az arcokról való közeli is védjegyének számított; gondoljunk csak Jack arcára, pont olyan kiismerhetetlen, mint a Mona Lisa mosolya. Kubrickot életes során 13 Oscarra jelölték, de ebből csupán egyet váltott díjra.
A mű maga az amerikai popkultúrális író, Stephen King (A Búra Alatt, The Dead Zone, Secret Window, Remény Rabjai) regénye alapján készült, aki szívből utálta a filmváltozatot és ennek hangot is adott, de én például ezt vastagon leszarom.
Jack Nicholson (Száll a Kakukk Fészkére, Batman, Lesz ez Még Így Se, A Tégla) egyik legnagyobb és egyben kibaszottul zseniális alakítása. Annyira emlékezetes és tehetséges, hogy hogy hogy beszarás. Ahhoz a jelenethez, amiben baltával veri szét az ajtót és dugja át az arcát, összesen 60 ajtót használtak el. A 6 éves kisfiú, Danny Loyd is irgalmatlan menő. A fiúnak ezenkívül egy filmszerepe volt, de úgy döntött nem neki való ez a szakma. Danny szőnyegen guruló teniszlabda jelenetét összesen 50-szer rögzítették. Shelley Duvallt (Annie Hall, Time Bandits) pedig ezért a szerepért Aranymálnára jelölték, teljesen indokolatlanul.
Ahhoz a jelenethez, amiben a fürdőszoba ablakon igyekszik megszöktetni a fiát és lecsúsztatni a hatalmas havon, na az a kupac valójában ott 900 tonna sót takar.
(A REDRUM meg visszafelé MURDER, ha esetleg valakinek nem esett volna le. Nekem például csak azután miután leírtam.)
A film komolyzenei tracklistjében hallható amúgy Bartók is és a szöveget, amit Jack Nicholsonnak kellet gépelnie a forgatás ideje alatt, az valóban az, amit utána mi magunk is olvashatunk, mert féltek attól, hogy valaki beleköt majd abba, hogy más betűket nyomott le épp.
"All work and no play makes Jack a dull boy."
Aki nem látta nézze meg. Aki látta, nézze meg újra. Akinek nem tetszett, az meg ne szóljon hozzám.
10/8
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése